Skapa affärsnytta

customer-salesman-saleswoman-clothes

Affärsnytta är inget som vi direkt kan mäta i exempelvis vad en investerad krona ger tillbaka. Det är istället ett långsiktigt arbete som involverar hela företaget.

Meningen med verksamheten är att skapa och behålla kunder. För att göra det måste hela företaget vara inriktat på att vara en kundorganisation: alla från växeln till verkstaden har betydelse för att du ska hitta nya kunder och behålla dem. Det här är något som ibland är lättare att åstadkomma genom att en oberoende part granskar verksamheten. Konsultfirman AddQ har specialiserat sig på just det här och arbetar med att hjälpa företag att effektivisera och skapa affärsnytta.

Men är inte det främsta syftet att tjäna pengar?

Nej. Naturligtvis ska ditt företag vara lönsamt och generera en vinst (sedan du gått igenom uppstartfasen), men det är inte syftet. Vinsten är ett resultat av att företaget lockar och behåller kunder.

Det här var ett nytt sätt att tänka för många företagsledare när det började få genomslagskraft i mitten på 1900-talet. Under de årtionden som följde vann det här nya kundorienterade synsättet alltmer över det traditionella produktorienterade. Idag finns det ingen skicklig företagsledare som ifrågasätter att syftet med företagande är att attrahera och tillfredsställa kunder.

Affärsnytta är alltså något som har en positiv inverkan på ditt företags förmåga att skapa och behålla kunder.

Skapa affärsnytta på sociala medier

Alltfler företag och organisationer arbetar idag aktivt med att vara närvarande på sociala medier. Genom de här kanalerna ökar möjligheterna att marknadsföra sig, men framförallt att få en närmare kontakt och dialog med kunderna. Samtidigt har det nya medielandskapet ställt nya krav på insyn och öppenhet i företagens verksamhet och vi ser fler och fler förtroendekriser när vi alla blir nyhetsproducenter.

Det här innebär nya frågor som behöver hanteras

  • Hur påverkar utvecklingen i sociala medier företag och organisationer?
  • Behöver ansvariga för medierelationer nya kompetenser och förmågor för att möta de kommunikativa utmaningarna?
  • Eller är sociala medier en fråga som hela verksamheten bör vara med och  behandla?

Sociala medier har funnits med ett antal år, men det är främst de senaste 5-10 åren som de blivit en del av vardagen för oss alla. Hur de bäst hanteras finns det olika åsikter om, även om öppenhet och transparens hittills ser ut att fungera bäst.